آموزش شبکــه ( بخش دوم )

مدل TCP/IP:

از این مدل در اکثر شبکه ها و برخی از کاربردهای صنعتی و اینترنت بکار برده می شود .
این مدل دارای چهار لایه زیر می باشد:
1-Network access
2-IP ) Subnet OR Internet )
3-TCP ) Transport OR Host to Host )
4-Application layer
حال در مورد هر لایه مختصرا توضیحاتی می دهیم:
1-اولین لایه، لایه دسترسی به شبکه یا Network access می باشد که این لایه شامل رسانه ارتباطی ( تجهیزات فیزیکی و کانالهای ارتباطی ) و همچنین پروتکلهای ارتباطی برای انتقال قابها ( Frameها ) بر روی شبکه می باشد .
2-لایه زیر شبکه / لایه اینترنت / لایه شبکه : وظیفه اصلی این لایه ایجاد ارتباط بین میزبانها می باشد. برقراری ارتباط بین میزبانها توسط این لایه بدون در نظر گرفتن ساختار لایه پایینی انجام می شود. این لایه باید دارای توانایی برقراری ارتباط در سطح شبکه محلی و گسترده باشد. لایه اینترنت از پروتکل IP برای انتقال اطلاعات استفاده می کند. در این لایه همچنین باید پروتکلهایی برای مسیریابی در شبکه و هدایت بسته ها وجود داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از: Address Resolution Protocol ، Reverse Address Resolution Protocol ، Routing Information Protocol ، Internet Control Massage Protocol ، Internet Group Management Protocol و Internet Protocol
3-لایه میزبان به میزبان / لایه انتقال: این لایه سرویسهای مورد نیاز برای ایجاد ارتباطات غیرقابل اطمینان را بوجود می آورد. ساختار این لایه از دو پروتکل TCP و UDP تشکیل شده است.
3-1- TCP: این پروتکل امکان ایجاد ارتباطات قابل اطمینان و اتصال گرا را فراهم می نماید. برخی از وظایف مربوط به این پروتکل به قرار زیر می باشد:
• شکستن و تقسیم بندی داده ها و پشته های دریافتی از لایه بالاتر به بسته های TCP و ساخت مجدد پشته ها از بسته های TCP در مقصد .
• حصول اطمینان از رسیدن بسته ها به مقصد .
• بازبینی بسته ها و مرتب کردن آنها و کنترل خطا
• کنترل جریان داده ها
3-2- UDP: این پروتکل برای فراهم آوردن مکانیزمی جهت کاهش و کم کردن سرریز داده ها در انتقال اطلاعات بکار می رود و معمولا برای ارتباطاتی که نیاز به قابلیت اطمینان ندارند استفاده می شود. لایه انتقال در سطح بالای خود با لایه کاربرد در ارتباط است.داده های تحویلی به لایه کاربرد توسط برنامه های کاربردی قابل دریافت می باشد ، همچنین این برنامه ها می توانند با استفاده از APIها ( Application Program Interface ) مستقیما با لایه انتقال ارتباط برقرار کنند .
4- لایه کاربرد : این لایه دارای پروتکلهای سطح بالایی برای استفاده ازپروتکلهای سطح پایین تر UDP و TCP می باشد که در این پروتکلها برای ایجاد سرویسهای اینترنتی بکارمی روند .
برخی از این سرویسها به قرار زیر می باشند :
الف ) Telnet شبیه سازی پایانه ارتباطی : با استفاده از این پروتکل می توان یک ارتباط راه دور بین دو میزبان برقرار نمود و ترمینال یا پایانه را برای دو میزبان شبیه سازی می کند .
این ترمینال راه دور کلیه امکانات یک ترمینال محلی را در اختیار قرارمی دهد .
ب ) FTP ( File Transport Protocol ) انتقال فایل : با استفاده از این پروتکل کاربر قادر خواهد بود از راه دور از راه دور فایلها را از میزبانی به میزبان دیگر انتقال دهد .
ج ) SMTP مدیریت پست الکترونیک : این پروتکل استانداردی برای ارسال و دریافت پست الکترونیک برروی اینترنت می باشد .
د ) HTTP انتقال صفحات وب : ازاین پروتکل برای انتقال ابرمتنها بر روی اینترنت استفاده می شود . این متنها بر روی میزبانها به وسیله مرورگرها ( Explorer ) قابل نمایش هستند . با استفاده از این پروتکل می توان متن ، صدا ، تصویر ، تصاویر متحرک ، موسیقی و فیلم را بر روی شبکه انتقال داد .

توجه داشته باشید که معمولا لفظ TCP/IP برای دو موضوع متفاوت بکار برده می شود :
1- مدل TCP/IP که مدل چهار لایه آن بررسی شد .
2- پشته TCP/IP یا پشته پروتکلهای TCP/IP که مجموعه ای است شامل بیش از 100 پروتکل که برای سازماندهی اجزا اینترنت بکارمی رود .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد